JAK SI HRÁT S DĚTMI SE ZDRAVOTNÍM ZNEVÝHODNĚNÍM

Autor: Pavla Hokszová

Hra představuje základní a nezbytnou dětskou činnost, které by měl být věnován prostor a čas. Prostřednictvím hry se dítě učí poznávat svět a získává tak řadu potřebných schopností a dovedností do života. Různé děti mají různé specifické potřeby. To platí i při hře. Někdy je na místě věnovat jim zvýšenou pozornost.

Jak si hrát s dítětem se zdravotním postižením

Nejdůležitější je vůbec si hrát. Přizpůsobit hru možnostem dítěte, ale nevyhýbat se hraní ze strachu, že něco pokazíte nebo dítěti ublížíte. Zdravotní postižení může být tělesné, mentální nebo smyslové. U dětí s mentálním postižením je hra významnou, někdy jedinou možnou formou učení. Důležité je dbát na klidné prostředí, které neodvádí pozornost, na hraní použít omezený počet předmětů, činnosti slovně doprovodit, opakovat hru častěji po kratších časových úsecích.

Hra musí zaujmout a úkol musí být splnitelný, lehce nad dosavadními schopnostmi, aby dítě mohlo dělat pokroky. Nezbytné je dítěti dopřát dostatek času pro odpočinek a relaxaci. Pro děti s tělesným postižením je dobré, v rámci možností, provozovat sportovní nebo pohybové aktivity. Řadu takových činností lze modifikovat podle konkrétních potřeb. Právě u dětí s tělesným postižením (a nejen u dětí) totiž máme tendenci vymýšlet program spíše vsedě nebo ve vnitřním prostředí místo venku. Tělesné postižení ale není vždy důvodem rezignovat na pohyb. Aktivní životní styl má pozitivní vliv na celou osobnost. Stejně tak je nezbytný pobyt v kolektivu a různorodých sociálních skupinách. Pro děti se zrakovým postižením je řada tipů na konkrétní hry na internetu nebo je možné obrátit se na organizace pracující s touto cílovou skupinou, které hry a pomůcky půjčují.

Na co myslet při hře s dítětem zdravotně oslabeným a dlouhodobě nemocným

Nemoc dítěte je vždy do určité míry zátěž i pro pečující osoby. Tato míra je přímo úměrná délce a náročnosti onemocnění, léčby a rekonvalescence. Fyzická nemoc ovlivňuje i psychický stav a sociální situaci dítěte, příp. rodiny. Přes náročné okolnosti je nutné i u nemocného dítěte myslet na hru. Jak bylo řečeno, je to nejdůležitější vzdělávací, ale i komunikační nástroj, nezbytný pro zdravý vývoj dítěte, navíc může dítě udržet v dobrém duševním rozpoložení a to pozitivně ovlivní průběh nemoci. I v těchto případech je nezbytné zohlednit specifika.

Dítě, které je dlouhodobě nemocné, případně hospitalizované si bude hrát jinak než dítě, které leží s angínou nebo např. zlomenou nohou. U hospitalizovaných dětí je dobré spolupracovat se specializovaným zaměstnancem nemocnice, který má volný čas dětí na starost, a zcela respektovat nařízení lékařů. To platí i u dlouhodobě nemocných dětí. Správně zvolená hra může omezit strach z nemoci, pochopit jednotlivé lékařské úkony i to, co se s dítětem děje. Dítě může prostřednictvím hry a hraček lépe sdělit lékaři, jaký má problém. Hra samozřejmě nemusí mít vždy terapeutický efekt, může prostě jen zkrátit dlouhou chvíli v nepříjemném prostředí nemocnice. Jestliže řešíte, jak udržet nemocné dítě doma v posteli nebo jak ho zabavit, pokud už je mu lépe, ale ještě nemůže ven, mohou posloužit následující vyzkoušené tipy.

Půjčte dítěti něco vzácného

Vzácného v tom smyslu, že to nemůže dostat kdykoliv. Je to něco pro vás cenného, například sbírka pohlednic nebo šperkovnice. Prohlížejte si stará fotoalba.

Zkuste společně napsat vlastní pohádku, písničku nebo básničku

Dbejte na příběh, rým a další náležitosti. Bude to pak jen vaše společné tajemství a dítě si na příběh vzpomene, když mu bude smutno, např. na letním táboře.

Vyrábějte

Loutky, dekorace, domeček pro panenky. Cokoliv, co dítě zabaví a udrží v klidu a navíc pak může použít a pochlubit se vlastním výtvorem. Třeba vánoční ozdoba nebo jarní věnec na dveře poslouží dokonale. Účel splní také modely z papíru nebo korálky.

Naučte se skládat origami

To není vůbec jednoduchá disciplína, chcete-li zvládnout více než malířskou čepici. Pokud máte cit a trpělivost pro takové tvoření, porostou vám pod rukama přímo umělecké výtvory. Jednodušší obměnou může být skládání obrazů z puzzle, například fotka z vašich společných prázdnin.

Překreslujte fotografie z časopisů

Vy i dítě, potom můžete soutěžit, čí výtvor je hezčí a více se podobá originálu. Pokud nemáte výtvarný talent, alespoň se u toho pobavíte.

 

1 balónek2 balónky3 balónky4 balónky5 balónků (Prozatím bez hodnocení)
Loading...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články

RÁDIO SRDCEM: ŠTĚPÁNEK

Malý Štěpánek (4) žije v milující rodině se svou sestřičkou Josefínou, která se snaží svého mladšího bratříčka ...