NAUČME SE ZNOVU HRÁT

Autor: Pavla Hokszová

Po narození dítěte se život rodičů stoprocentně změní. Na některé změny si zvykáme velice obtížně, jiné jsou příjemné. Řadu věcí se musíme naučit. Například hrát si. Zdá se, že hra je samozřejmost. Je ale přirozené, že v dospělosti o tuto schopnost více či méně přijdeme. Umíme dítěti nabídnout efektivní návod, jak si hrát, nebo necháme svého potomka bezcílně bloumat po bytě či sedět před televizí?

Jak na to?

V prvních letech života je hra přirozenou a nezbytnou potřebou dítěte, ale i tak potřebuje ukázat, jak si má hrát. Nenaučí se to samo od sebe. Na druhou stranu my jsme po příchodu z práce unavení a nechce se nám vyvíjet přílišná aktivita. Někdy proto necháme dítě společně s námi sedět u televize a jsme rádi, že „nezlobí“. Z dlouhodobého hlediska je to ale špatně. Taková činnost ho nijak nerozvíjí. Dítě chce sdílet náš život a program. Nemusíme trávit hodiny v pokojíčku na zemi, jednoduchou hrou jsou pro dítě i naše běžné aktivity. Zapojme ho do nich! Může vybalovat nákup, připravovat večeři, příp. u toho v rámci svých možností asistovat nebo vedle vás v dětské kuchyňce chystat večeři panenkám, které pak mohou jíst společně s vámi. Činností je mnoho, chce to trochu více trpělivosti, ale dítě bude nadšené. Pokud se vám při každodenních aktivitách až tak nadšené nezdá, možná je čas, aby si hrálo chvíli samo, protože i to ho rozvíjí. Anebo byste měli nějaký program přeci jen vymyslet. Ukažte dítěti, jak si hrát s kostkami, autíčkem, nebo jak osvobodit princeznu z věže. Hrajte si divadlo, dejte mu návod, jak na to. Vezměte dítě na hřiště, do přírody, sportujte s ním, sbírejte přírodniny na pozdější tvoření. Jednoduše se vraťte do dětství a vzpomeňte si, co vás bavilo nebo co jste si přáli vyzkoušet, a dopřejte to svému dítěti.

Osm zásad pro správné hraní

  1. Buďte přítomni tělem i duší – dítě nebude hra bavit, když uvidí, že vás to nudí. Na chvíli pusťte povinnosti z hlavy a hru si užívejte.
  2. Ke hře dítě nenuťte – pokud ho vámi vybraná činnosti nebaví, ať si hru vymyslí nebo vybere samo, násilím ho u hry neudržíte.
  3. Tvořte, nabídněte výzvu – když musí dítě zdolat nějakou novou výzvu, pravděpodobně ho hra víc zaujme. Stejně tak může být zajímavá tvůrčí aktivita. Dítě si pak výtvor může vystavit v pokojíčku, pochlubit se babičce apod.
  4. Střídejte různé herní aktivity – dítě neudrží dlouho pozornost zaměřenou na jednu činnost, potřebuje změnu. Různé typy her musí rozvíjet motoriku i představivost. Prostřídejte čtení pohádek s malováním nebo ježděním s autem.
  5. Podpořte dětskou fantazii, pochvalte ho za úspěch – dítě potřebuje uznání, pochvalte konkrétní dílčí úspěchy, není třeba chválit plošně za každou cenu. Fantazii podpoříte nejen čtením pohádek, ale třeba hrou na pohádkovou postavu, vyrobte si třeba kostým draka.
  6. Dítě potřebuje vyhrávat, ale také zažít prohru – výhra je pro dítě velice důležitá, motivuje ho k další náročnější aktivitě, posiluje sebedůvěru. Nemůže ale vyhrát vždy, musí vědět, že pro to musí něco udělat, příp. mít štěstí. Pokud prohraje, nezapomeňte dítě podpořit, příp. utěšit.
  7. Berte děti do kolektivu – dítě potřebuje hru s vrstevníky, potřebuje se socializovat, sledovat, jak reagují ostatní, umět se podělit o hračky, dodržovat pravidla, umět se domluvit.
  8. Dbejte na bezpečnost – samozřejmě u jakékoliv herní činnosti je potřeba zajistit bezpečí dítěte a přizpůsobit aktivitu jeho schopnostem.

 

Ohodnoťte článek : 1 balónek2 balónky3 balónky4 balónky5 balónků
Loading...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články

RÁDIO SRDCEM: ŠTĚPÁNEK

Malý Štěpánek (4) žije v milující rodině se svou sestřičkou Josefínou, která se snaží svého mladšího bratříčka ...