JAK SI HRÁT S DĚTMI V DIGITÁLNÍM VĚKU?

Autor: Pavla Hokszová

Dětská hra je v době vyspělých technologií důležitá jako kdykoliv dříve. Její význam je dnes ještě zásadnější. Ať už dítě pouští kolo z kopce, nebo sedí s tabletem na gauči, stále je hra nejdůležitější dětská činnost. Neměli bychom na to zapomínat například ve chvíli, kdy se rozhodujeme mezi novou digitální platformou a stavebnicí.

Není kam spěchat

kojenci se natahují po mobilním telefonu, kterým je fotíte a do kterého tak často něco ťukáte. Je to přirozené, kojenec chce zkusit vše, obzvlášť když vy si s tím hrajete tak často a navíc to svítí a vydává lákavé zvuky. Podobné je to s televizí. Pohyblivý obraz, zvuk a světlo je jako magnet. Ani jedno ale není pro miminko zdravé. Je to příliš mnoho podnětů přetěžujících jeho nervovou soustavu. Hrajte si s dítětem odmalička pomocí starých dobrých kousátek, štěrchátek nebo třeba zmačkané PET lahve. Tak mu prospějete mnohem více a hi-tech hračky mu určitě neutečou.

Nepřestávejte si hrát – spolu

Dítě se hrou učí, rozvíjí, hra mu pomáhá se socializací. Je to nejdůležitější dětská činnost a dítě by na ni mělo mít dostatek času a vhodné podmínky. Hra se vyvíjí společně s dítětem. Rodič je v tomto procesu důležitým aktérem, jenom jeho role se mění. I v době (nebo právě v době), kdy je tak snadné a někdy lákavé posadit dítě k televizi nebo mu před spaním pustit pohádku z internetu, by měl být rodič nedílnou součástí hry, kdykoliv to dítě potřebuje. Tradiční hry a hračky z módy nevyjdou, dítě spíše než u fotbalu z obrazovky získá nezbytné sociální dovednosti při hře s rodiči, prarodiči, později s vrstevníky. Digitální hračky do společné hry zařazujte postupně.

Kdy a jaké digi hračky zvolit

Steve Jobs říkal, že svým dětem nedá mobil dřív než ve dvanácti letech. Slyšet to z úst jedné z nejvýraznějších osobností počítačového průmyslu nás přiměje k tomu, abychom se nad tím minimálně zamysleli. Nejen mobil, ale i další digitální hračky mají vliv na mentální rozvoj dítěte, jeho představivost nebo třeba slovní zásobu. Na druhou stranu ale i na gramotnost v této oblasti. Důležité je zohlednit vhodnost, míru (ne)bezpečí a řadu dalších aspektů a začít tyto hračky využívat pozvolna. I digitální hračky mají na obalech uvedený věk, od kterého jsou vhodné. Dítěti nelze bránit ve využívání technologií příliš dlouho, protože by v tomto směru zaostávalo za vrstevníky a snižovalo by to jeho sociální status (děti umí být ve vzájemném hodnocení velmi tvrdé). V používání mobilního telefonu je na místě přestat dětem bránit v deseti letech, je však třeba nastavit mantinely jeho využívání. Rozhodně by ho neměly mít dříve než v sedmi, doporučují psychologové. Alarmující je, že podle průzkumu společnosti Sazka mobil třináct procent dětí dostane první mobil už v pěti letech.

„Pohádkový život“ a fyzické zdraví

Magický (někdy pohádkový) věk je označení pro dětství do sedmi let věku. Snahou rodičů by mělo být najít „pohádkové“ vyplnění volného času, třeba společnou hrou. Digitální technologie vytlačují prostor pro společně trávený čas a je na rodičích tyto váhy vybalancovat a jít příkladem. Dítě podvědomě opakuje vše, co vidí kolem sebe. Omezte proto telefonní hovory v jeho přítomnosti na minimum a vyhněte se bezcílnému brouzdání po internetu z mobilního telefonu či hraní her, radí psycholožka Lydie Džundová. Řada dnešních dětí nepozná smrk od jedle nebo nikdy neviděla živého býka, má problémy s nadváhou a držením páteře, sdílí osobní údaje s cizími lidmi. Není možné dítě „ochránit“ před dnešní digitální dobou a ani to není vhodné. Důležité je nezkracovat dítěti dětství, nebrat mu možnost hrát si a nepřipravit ho tak o nejkrásnější období života a vzpomínky na něj.

Ohodnoťte článek : 1 balónek2 balónky3 balónky4 balónky5 balónků
Loading...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články